Παράνομη η μη αποζημίωση επιβάτη από τη Ryanair λόγω «έκτακτων περιστάσεων»

Αποζημίωση σε καθυστερήσεις πτήσεωνΗ Ιρλανδή Denise McDonagh από το 2010 είχε προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αξιώνοντας αποζημίωση από την αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair για την ταλαιπωρία που υπέστη κατόπιν πολυήμερης καθυστέρησης της πτήσης της από το Φάρο προς το Δουβλίνο.

Οι εναέριοι χώροι αρκετών κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης -μεταξύ αυτών και η Ιρλανδία- έκλεισαν στις 15 Απριλίου 2010 λόγω της έκρηξης του ηφαιστείου Εϊγιαφιατλαγιοκούτλ που βρίσκεται στο νότιο τμήμα της Ισλανδίας. Η τέφρα που απελευθερώθηκε από την έκρηξη μεταφέρθηκε από τον άνεμο σε μεγάλη απόσταση, καλύπτοντας σημαντικό τμήμα της Ευρωπαϊκής ηπείρου. Οι πτήσεις στους εναέριους χώρους των κρατών που επηρεάστηκαν από την τέφρα ξεκίνησαν μετά τις 22 Απριλίου.

Η Ryanair δεν παρείχε καμία φροντίδα στους επιβάτες

Όλο αυτό το διάστημα οι επιβάτες έζησαν τον απόλυτο εφιάλτη. Όσοι βρίσκονταν μακρυά από το σπίτι τους, εκτός από τη μεγάλη ταλαιπωρία, επιβαρύνθηκαν με σημαντικά έξοδα διαμονής και σίτισης. Κάποιες αεροπορικές εταιρείες είχαν συνδράμει του επιβάτες τους, όχι όμως η Ryanair. Η Ryanair δεν παρείχε καμία φροντίδα στους επιβάτες της. Για το λόγο αυτό η Denise McDonagh ζήτησε από την εταιρεία 1.130 ευρώ που αντιστοιχούν στο ποσό που δαπάνησε για εστίαση, αγορά αναψυκτικών, διαμονή και μεταφορές από/προς το ξενοδοχείο κατά το διάστημα από 17 έως 22 Απριλίου 2010.

Η Ryanair προσπάθησε να ξεγλιστρήσει αναφέροντας πως δεν προβλέπεται αποζημίωση καθότι το γεγονός της ηφαιστειακής έκρηξης ήταν κάτι «πέραν των έκτακτων περιστάσεων», ήταν ένα «ιδιαίτερα έκτακτο γεγονός». Η κα McDonagh ύστερα από την άρνηση της εταιρείας για αποζημίωση, αποφάσισε να διεκδικήσει τα δικαιώματα της δικαστικώς. Πίστευε ότι σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς η Ryanair ήταν υποχρεωμένη να πληρώσει την αποζημίωση.

Η αεροπορική εταιρεία υποχρεούται να παρέχει φροντίδα στους επιβάτες

Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου ανακοινώθηκε πριν λίγες ημέρες, στις 31 Ιανουαρίου. Το δικαστήριο δικαιώνει την Denise McDonagh, απορρίπτοντας τις επιφάσεις της αεροπορικής εταιρείας. Η απόφαση αναφέρει ότι το δίκαιο της Ένωσης δεν αναγνωρίζει πέραν των «έκτακτων περιστάσεων» μια ξεχωριστή κατηγορία «ιδιαίτερα έκτακτων γεγονότων», συνεπώς η αεροπορική εταιρεία Ryanair υποχρεούται να αποζημιώσει κανονικά τους επιβάτες της, οι οποίοι στη συγκεκριμένη συγκυρία βρέθηκαν σε ιδιαίτερα ευάλωτη κατάσταση, ενώ στερήθηκαν τη φροντίδα που δικαιούνταν.

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επισημαίνει ότι ο κανονισμός δεν προβλέπει κανένα περιορισμό, είτε χρονικό, είτε χρηματικό, στην υποχρέωση παροχής φροντίδας προς τους επιβάτες όταν υφίστανται ματαίωση πτήσης, ακόμη κι αν η ματαίωση οφείλεται σε έκτακτες περιστάσεις.

Άνοιξε ο δρόμος για διεκδίκηση αποζημιώσεων

Η απόφαση αυτή αποτελεί δεδικασμένο και αναμένεται να οδηγήσει σε καλύτερη τήρηση των κανόνων από τις αεροπορικές εταιρείες. Επιβάτες διαφόρων αεροπορικών εταιρειών που έχουν υποστεί παρόμοια ταλαιπωρία προσανατολίζονται να ακολουθήσουν το δρόμο που χάραξε η Denise McDonagh διεκδικώντας αποζημίωση.

Δείτε ολόκληρη την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου εδώ.

Μοιραστείτε το

PinIt
Avatar - Ανδρέας Λαγγούσης

Ανδρέας Λαγγούσης

Η ταξιδιωτική φωτογραφία είναι η κινητήρια δύναμη στη ζωή μου. Λατρεύω τις πτήσεις, τις αποδράσεις στη φύση και την ορεινή πεζοπορία.