Οδηγός επιβίωσης σε πτήσεις μεγάλης διάρκειας & υπερατλαντικές

flight-sunΤο χειρότερο κομμάτι των διακοπών σας είναι συνήθως μια πτήση μεγάλης διάρκειας. Αν πρόκειται για επαγγελματικό ταξίδι, είναι ακόμη χειρότερα τα πράγματα αφού μόλις φθάσετε στον προορισμό σας πρέπει να είστε πανέτοιμοι για κάποια συνάντηση. Ακόμη και σε πτήσεις μεσαίας διάρκειας μπορεί να αισθανθείτε άβολα, κουρασμένοι ή ενοχλημένοι, όμως σε πτήσεις πάνω από 6 ώρες η κόπωση μεγιστοποιείται και μπορεί να νιώσετε το σώμα σας να εξοντώνεται. Αν είστε καλά διαβασμένοι, υπάρχουν κάποια μέτρα που μπορείτε να πάρετε για να περάσετε αυτή τη δοκιμασία όσο πιο ανώδυνα γίνεται.

Κλείστε την καλύτερη δυνατή θέση

Η θέση που κάθεστε είναι πιθανώς ο πιο σημαντικός παράγοντας που καθορίζει το επίπεδο άνεσης που θα έχετε στις ώρες του ταξιδιού σας. Αν έχετε κερδίσει μίλια από κάποιο πρόγραμμα frequent flyer, ήρθε η ώρα να τα εξαργυρώσετε για να αναβαθμίσετε το εισιτήριο σας σε μια πιο άνετη θέση, με μεγαλύτερο χώρο για τα πόδια, δυνατότητα μεγαλύτερης κλίσης του καθίσματος για καλύτερο ύπνο, καλύτερο service, φαγητό, ποτό κλπ. Στην αναβαθμισμένη θέση δεν θα ανάψουν απότομα μέσα στα χαράματα τα φώτα της καμπίνας για το σερβίρισμα του πρωινού, αν θέλετε θα μπορείτε να συνεχίσετε τον ύπνο σας χωρίς φως και χωρίς πολλή φασαρία. Σε αυτά τα πλεονεκτήματα μπορείτε να αθροίσετε το μεγαλύτερο επιτρεπόμενο βάρος στις αποσκευές σας, την πιθανή ύπαρξη ειδικής αίθουσας αναμονής στο αεροδρόμιο και το γρήγορο check in.

Αν δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα για αναβάθμιση σε καλύτερη θέση, πρέπει να γνωρίζετε ότι όλες οι θέσεις του αεροσκάφους δεν είναι ίδιες. Κάποιες έχουν πλεονέκτημα, κάποιες είναι παρόμοιες και κάποιες έχουν σοβαρά μειονεκτήματα. Πρέπει πάση θυσία να μη βρεθείτε σε μια θέση που να έχει ανύπαρκτο χώρο για τα πόδια ή να μην υπάρχει δυνατότητα κλίσης του καθίσματος σας. Σε αυτό το κομμάτι μπορείτε να συμβουλευθείτε κάποια ειδική ιστοσελίδα όπως το www.seatguru.com που θα σας βοηθήσει να αποφύγετε τις μειονεκτικές θέσεις. Ανεξάρτητα από την άνεση, πρέπει να αποφύγετε τις θέσεις που βρίσκονται κοντά σε τουαλέτες καθώς σε πτήσεις μεγάλης διάρκειας είναι συχνό φαινόμενο να δημιουργείτε ουρά γύρω από αυτές και δεν λείπουν τα συχνά σκουντήγματα από επιβάτες. Δεν θέλετε τη στιγμή που μόλις καταφέρατε να κοιμηθείτε να συζητούν έντονα ακριβώς από πάνω σας ή να νιώσετε κάποιο σκούντηγμα.

Διαλέξτε την καλύτερη αεροπορική εταιρεία

Είναι γνωστό ότι διαφορετικές αεροπορικές εταιρείες προσφέρουν διαφορετικό επίπεδο άνεσης και εξυπηρέτησης. Υπάρχουν φορές που θα εύχεστε να είχατε δώσει εκείνα τα λίγα ευρώ παραπάνω για να είχατε πετάξει με μια καλύτερη αεροπορική εταιρεία. Στις δύσκολες ώρες της πολύωρης πτήσης, η ύπαρξη κάποιων μικρών προνομίων που σας βοηθούν να περάσετε πιο ευχάριστα το χρόνο σας, τα πιο άνετα καθίσματα και το καλύτερο σέρβις, μοιάζουν σαν δώρο με ανεκτίμητη αξία. Μην ξεχνάτε πάντα να κάνετε ένα τηλέφωνο στην αεροπορική εταιρεία πριν το ταξίδι σας για να ρωτήσετε τι προσφέρουν στη διάρκεια της πτήσης και αν είναι δωρεάν. Τη σημερινή εποχή δε μπορείτε να είστε σίγουροι για τίποτε.

Επιβιβαστείτε στην πτήση προετοιμασμένοι

airplane-windowΑν η πτήση είναι νυχτερινή ή σε κάθε περίπτωση θέλετε να προσπαθήσετε να κοιμηθείτε κατά τη διάρκεια της, ελάτε κατάλληλα προετοιμασμένοι. Φέρετε μαζί σας το ειδικό μαξιλαράκι ταξιδίου που τυλίγει το λαιμό και αποφύγετε τα άβολα φουσκωτά μαξιλαράκια που θα βρείτε στο αεροπλάνο. Εξοπλισμός όπως μάσκες για τα μάτια και ωτοασπίδες μπορεί να αποδειχθεί σωτήριος στις πολύωρες πτήσεις. Μετά από κάποια ώρα πτήσης, οι ήχοι παιδιών που τσιρίζουν, ανακοινώσεων του πιλότου, οι έντονες συζητήσεις και το αδιάκοπο βουητό των μηχανών του αεροπλάνου μπορεί να γίνουν εξαιρετικά ενοχλητικοί. Σε κάθε περίπτωση θα ευχαριστείτε τον εαυτό σας που φέρατε αυτά τα μικρά αλλά τόσο πολύτιμα gadgets σε μια πολύωρη πτήση.

Προσοχή όμως μην το παρακάνετε. Φέρετε μόνο τα απαραίτητα και μην σηκώσετε το μισό κατάστημα με τα είδη ταξιδίου γιατί σε αυτή την περίπτωση θα βρεθείτε να κάθεστε στριμωγμένοι από τα ίδια σας τα πράγματα. Φροντίστε τον χώρο που έχει προβλεφθεί για τα πόδια σας να τον απολαμβάνουν τα πόδια σας, και όχι τα σακίδια που κουβαλάτε μαζί σας.

Μην παραλείψετε να πάρετε επίσης και κάποια γλυκά η σνακ. Η ζάχαρη βοηθάει τον οργανισμό να αντιμετωπίσει καλύτερα τις συνθήκες της πτήσης. Τα φαγητά που σερβίρουν εν πτήση περιέχουν κυρίως υδατάνθρακες, οπότε φροντίστε να έχετε κάποιες πρωτεΐνες μαζί σας για να υπάρχει ισορροπία.

Φροντίστε εσείς για τη διασκέδαση σας

Μην περιμένετε από την αεροπορική εταιρεία να σας διασκεδάσει. Φροντίστε εσείς να κουβαλάτε μαζί σας τα αντικείμενα που θα σας βοηθήσουν να περάσετε ευχάριστα την ώρα σας. Ένα smartphone, ένα gadget που παίζει μουσική ή video, μια ηλεκτρονική παιχνιδομηχανή, ένα-δυο περιοδικά, εσείς ξέρετε τι είναι αυτό που θα σας βοηθήσει να περάσετε πιο ευχάριστα την ώρα σας. Πάντα είναι καλή ιδέα το βράδυ πριν το ταξίδι να κατεβάσετε κάποιες σειρές ή κάποια τραγούδια και να τα περάσετε στο smartphone ή το ipod. Οι κινηματογραφικές ταινίες εν πτήσει είναι πολύ χρήσιμες για να περνάτε ευχάριστα την ώρα σας, δεν χρειάζεται όμως να περιμένετε υπομονετικά πότε θα ξεκινήσουν, μέχρι τότε θα έχετε τη δική σας ψυχαγωγία. Επίσης θα πάψετε να αγωνιάτε μήπως το αεροπλάνο τελικά δεν έχει σύστημα ψυχαγωγίας όπως σας έχει υποσχεθεί η αεροπορική εταιρεία.

Πάρτε μαζί σας τα προσωπικά σας είδη περιποίησης

Μην ξεχάσετε να πάρετε μαζί σας οδοντόβουρτσα και τα υπόλοιπα προσωπικά είδη που θα σας βοηθήσουν να φρεσκαριστείτε. Οι γύρω σας θα σας ευχαριστούν γι’ αυτό, όπως και αυτοί που θα σας υποδεχτούν όταν φθάσετε στον προορισμό σας. Αν πάρετε οδοντόκρεμα ή αποσμητικό φροντίστε η συσκευασία να είναι σφραγισμένη και να μην ξεπερνάει τα 100ml. Οπωσδήποτε πριν ξεκινήσετε, με ένα τηλέφωνο στο αεροδρόμιο να ελέγξετε μήπως έχουν αλλάξει οι σχετικοί κανονισμοί.

Νικήστε το jet lag

Θα διαβάσετε άπειρες συμβουλές σχετικά με το πως να αποφύγετε το jet lag μετά από πολύωρη πτήση ακολουθούμενη από βίαια εναλλαγή της ώρας. Αυτές που φαίνονται να δουλεύουν κάπως είναι οι παρακάτω:

  • Μόλις επιβιβαστείτε στην πτήση σας ρυθμίστε το ρολόι σας στην ώρα του προορισμού και προσπαθήστε να προσαρμόσετε τους βιολογικούς σας ρυθμούς σε αυτή την ώρα. Δεν θα αποφύγετε το jet lag, όμως πιθανώς θα έχετε κερδίσει μερικές ώρες και να συνέλθετε πιο γρήγορα.
  • Πετάξτε προς τη Δύση. Αν πετάτε δυτικά θα έχετε πολύ μικρότερα συμπτώματα jet lag και περισσότερες ώρες ύπνου για να συνέλθετε. Αν πετάτε ανατολικά τα συμπτώματα θα είναι πιο επίμονα και ο οργανισμός σας θα εξαντληθεί περισσότερο. Φυσικά αν πετάξετε δυτικά, στην επιστροφή θα πετάτε ανατολικά οπότε ουσιαστικά δεν έχετε κερδίσει κάτι, είναι όμως σημαντικό να ξέρετε πότε θα έχετε τα χειρότερα συμπτώματα για να κανονίσετε μεγαλύτερο χρόνο ανάπαυσης.
  • Όταν φθάσετε στον προορισμό σας, όσο εξαντλημένοι κι αν νιώθετε μην πάτε για ύπνο αν δεν έχει βραδιάσει.
  • Αποφύγετε το αλκοόλ.
  • Αν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα, μείνετε στο αεροδρόμιο τη νύχτα πριν το ταξίδι. Προσπαθήστε να είστε ξεκούραστοι πριν την πτήση, αυτό περιλαμβάνει και ένα καλό ύπνο. Αν πρόκειται να πάρετε κάποια πρωινή πτήση αποφύγετε να ξυπνήσετε από τα χαράματα για να μεταβείτε στο αεροδρόμιο. Αν μείνετε σε ένα ξενοδοχείο του αεροδρομίου θα κερδίσετε κάποιες πολύτιμες ώρες ύπνου και θα καταπονηθείτε λιγότερο ώστε ο οργανισμός σας να έχει περισσότερες δυνάμεις για να πολεμήσει την πολύωρη πτήση και το jet lag.

Νικήστε την αφυδάτωση

Η αφυδάτωση είναι απλά ένας υπολογίσιμος παράγοντας σε μια πτήση μικρής ή μεσαίας διάρκειας. Στην πτήση μεγάλης διάρκειας η αφυδάτωση μετατρέπεται σε σημαντικό πρόβλημα. Η κατανάλωση νερού σίγουρα βοηθάει, αν και τα ποτά που περιέχουν ηλεκτρολύτες, κάλιο και μαγνήσιο, βοηθούν ακόμη περισσότερο. Ένας αραιωμένος φυσικός χυμός είναι επίσης πολύ βοηθητικός στο πρόβλημα της αφυδάτωσης. Αποφύγετε τα ποτά με ζάχαρη, το αλκοόλ και τα διουρητικά καφέ και τσάι. Αν αισθάνεστε αρκετά αφυδατωμένοι, μόλις περάσει η αεροσυνοδός μη διστάσετε να ζητήσετε δύο ποτήρια νερό αντί για ένα.

Ντυθείτε σε στρώσεις

jet-lagΕπειδή θα περάσετε από διάφορα είδη κλιματισμών σε αεροδρόμια και αεροσκάφη, ο ρουχισμός σας πρέπει να είναι κάθε φορά κατάλληλα προσαρμοσμένος στις εκάστοτε συνθήκες. Η μόνη αξιόπιστη λύση είναι να ντυθείτε σε στρώσεις, δηλαδή να φοράτε αρκετά λεπτά ρούχα που να μπορείτε να αφαιρείτε ή να προσθέτετε κάθε φορά ώστε να προσαρμόζεστε καλύτερα στις συνθήκες του κλιματισμού. Προσπαθήστε να μην αφήσετε ακάλυπτα μεγάλα σημεία του σώματος σας στο αεροπλάνο για να έχετε μικρότερη αφυδάτωση.

Σωματική άσκηση εν πτήσει

Στις μεγάλες πτήσεις είναι πολύ σημαντικό να ασκήστε. Μόλις βρείτε ελεύθερο πεδίο, σηκωθείτε και προχωρήστε στο διάδρομο μια-δυο φορές, στο πίσω μέρος του αεροσκάφους θα βρείτε αρκετό κενό χώρο για να τεντωθείτε, να σκύψετε και να κάνετε μερικές ασκήσεις. Αν ο διάδρομος είναι κατειλημμένος προσπαθήστε να κάνετε μερικές περιστροφικές κινήσεις με τα γόνατα για να ξεπιαστούν. Σε καμία περίπτωση μη μείνετε καθηλωμένοι στο κάθισμα για ώρες αν δεν κοιμάστε, θα υπάρχει πρόβλημα με την κυκλοφορία του αίματος και θα είστε σε χειρότερη φυσική κατάσταση που θα επιδεινώσει το jet lag και την κούραση της πτήσης.

Μασήστε τσίχλα

Το πρόβλημα με τα αυτιά που βουλώνουν εκτός από την προσγείωση και την απογείωση, συναντάται και κατά τη διάρκεια μιας πολύωρης πτήσης. Αν σας φαίνεται πολύ ενοχλητικό, προσπαθήστε να μασήσετε μια τσίχλα. Η τσίχλα βοηθάει να κρατάτε το στόμα σας ανοιχτό ώστε να εκτονώνεται η πίεση από τα αυτιά σας.

Ειδικό γεύμα

Αν δεν έχετε υπομονή να βλέπετε το τρόλεϊ με τα φαγητά να σέρνεται αργά στο διάδρομο, σχεδόν πόντο-πόντο μέχρι να έρθει η σειρά σας για να φάτε, αν δεν αντέχετε στη θέα των άλλων που κοντεύουν να τελειώσουν το φαγητό τους ενώ δεν έχει έρθει ακόμη η δική σας σειρά, τότε παραγγείλετε ένα ειδικό γεύμα. Αν παραγγείλετε γεύμα για φυτοφάγους ή όποιο από τα ειδικά γεύματα διαθέτει η αεροπορική εταιρεία που ταξιδεύετε, στο 90% των περιπτώσεων θα βρεθείτε να τρώτε πρώτοι απ’ όλους. Έχετε όμως υπ’όψη σας ότι το τραπεζάκι σας θα αδειάσει μαζί με των υπολοίπων.

Κρατήστε τα πράγματα σας ασφαλή

Φροντίστε να έχετε το πορτοφόλι σας, το διαβατήριο σας και τα τιμαλφή σας σε ασφαλές μέρος πάνω σας, ή βαθιά μέσα σε κάποιο σακίδιο. Τις ώρες που θα κοιμάστε δεν πρέπει να είναι εκτεθειμένα, ομοίως και όταν επισκέπτεστε την τουαλέτα.

Μοιράστε το ταξίδι

Αν πρόκειται να κάνετε ένα πολύ μεγάλο ταξίδι, ίσως είναι καλή ιδέα να το μοιράσετε στα δύο. Ενδιάμεσοι προορισμοί όπως το Ντουμπάι, το Αμπού Ντάμπι, η Μπανγκόκ ή η Σιγκαπούρη αξίζουν τον κόπο να διαθέσετε μια μέρα παραπάνω για να δείτε τα αξιοθέατα. Αν το προγραμματίσετε προσεκτικά αρκετό καιρό πριν ίσως δεν σας κοστίσει τίποτε επιπλέον πέρα από μια διανυκτέρευση σε κάποιο ξενοδοχείο.

Αποφύγετε τις μέρες και ώρες αιχμής

Αν και θα το έχετε ήδη σκεφτεί για να εξασφαλίσετε φθηνότερα εισιτήρια, αν πετάξετε σε μια μισογεμάτη πτήση θα ανακαλύψετε ότι εκτός από το οικονομικό όφελος υπάρχουν και άλλα σημαντικά πλεονεκτήματα. Περισσότερος χώρος, δυνατότητα να αλλάξετε θέση, περισσότερος αέρας, καλύτερο και πιο άμεσο σέρβις. Αποφύγετε σχολικές διακοπές, σαββατοκύριακα και φυσικά τη Δευτέρα, την πιο κορεσμένη μέρα της εβδομάδας στις αεροπορικές μετακινήσεις. Υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες που μπορεί να αυξάνουν την επιβατική κίνηση όπως συνέδρια, εκθέσεις και τοπικά φεστιβάλ. Μια έρευνα στο διαδίκτυο θα σας βοηθήσει να βρείτε τη σωστή μέρα για ένα άνετο ταξίδι.

Μοιραστείτε το

PinIt
Avatar - Ανδρέας Λαγγούσης

Ανδρέας Λαγγούσης

Η ταξιδιωτική φωτογραφία είναι η κινητήρια δύναμη στη ζωή μου. Λατρεύω τις πτήσεις, τις αποδράσεις στη φύση και την ορεινή πεζοπορία.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *