Οι «παγίδες» των low cost αεροπορικών εταιρειών που πρέπει να γνωρίζετε

ΠτήσηΟι low cost αεροπορικές εταιρείες (δηλαδή χαμηλού κόστους) από το όνομα τους και μόνο σας δίνουν την αίσθηση ότι αν ταξιδέψετε με αυτές, θα πληρώσετε λιγότερα από ότι θα πληρώνατε σε μια συμβατική αεροπορική εταιρεία. Δυστυχώς πάρα πολλοί συνάνθρωποι μας έχουν άσχημες εμπειρίες με low cost εταιρείες που τις περισσότερες φορές τους στοίχησαν ακριβά. Ο σωστά ενημερωμένος ταξιδιώτης θα ζυγίσει τα υπέρ και τα κατά και θα αποφασίσει ποια αεροπορική εταιρεία των συμφέρει περισσότερο, η σωστή ενημέρωση είναι η μόνη λύση για να μη βρεθείτε προ εκπλήξεως.

Χρέωση αποσκευών

Ο τυπικός ταξιδιώτης συνήθως κουβαλάει μία ή παραπάνω βαλίτσες. Θα ανακαλύψετε ότι όλες οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους χρεώνουν έξτρα ένα ποσό για κάθε βαλίτσα. Δηλαδή το φθηνό εισιτήριο καλύπτει μόνο μια χειραποσκευή 10 κιλών (υπάρχουν εταιρείες που καλύπτουν μία χειραποσκευή μόνο 5 κιλών) και για κάθε αποσκευή που θα δώσετε στο check-in υπάρχει μια χρέωση σπανίως λογική, συνήθως υπέρογκη σε σχέση με την τιμή του εισιτηρίου. Η χρέωση για την αποσκευή ποικίλει ακόμη και στην ίδια εταιρεία, αν έχεις δηλώσει πόσες αποσκευές θα κουβαλάς την ώρα που αγοράζεις online το εισιτήριο συνήθως πληρώνεις ένα ποσό στην ιστοσελίδα της εταιρείας, ενώ αν έχεις αγοράσει το εισιτήριο χωρίς αποσκευές και εμφανιστείς στο αεροδρόμιο με βαλίτσα, το ποσό θα είναι αρκετά μεγαλύτερο, συνήθως το διπλάσιο. Αν μπορείτε να πακετάρετε τόσο μίνιμαλ που να χωρέσουν όλα σε μια χειραποσκευή, ή αν είστε παρέα που μπορείτε να πακετάρετε σε μια κοινή βαλίτσα και να μοιραστείτε το κόστος της, οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους ίσως σας συμφέρουν. Σε αντίθετη περίπτωση πρέπει να κάνετε σοβαρή έρευνα αγοράς, οι συμβατικές αεροπορικές εταιρείες που συμπεριλαμβάνουν στην τιμή του εισιτηρίου μια ή παραπάνω αποσκευές έως 23 κιλά πιθανώς να σας βγουν πιο οικονομικές.

Καφές, αναψυκτικά, ελαφρύ γεύμα με χρέωση

Στις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους ποτέ δεν θα σας σερβίρουν κάτι δωρεάν την ώρα της πτήσης. Εδώ που τα λέμε ούτε και στις συμβατικές εταιρείες μπορείς να έχεις απόλυτη εμπιστοσύνη γι’αυτό. Στις low cost αν πεινάς ή χρειάζεσαι καφέ ή αναψυκτικό πρέπει να πληρώσεις. Δεν είναι πάντα ακριβά, είναι αφορολόγητα και πολλές φορές φθηνότερα από τις τιμές των αεροδρομίων. Το θέμα είναι ότι αν δε μπορείτε να συγκρατηθείτε μέχρι να φθάσετε στον προορισμό σας, πρέπει να αθροίσετε το ποσό που θα καταναλώσετε την ώρα της πτήσης στο συνολικό κόστος της, αφού με τις συμβατικές εταιρείες θα τρώγατε ή θα πίνατε κάτι εντελώς δωρεάν.

Πτήσεις σε απομακρυσμένα αεροδρόμια

Οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους συνήθως επιλέγουν μικρά περιφερειακά αεροδρόμια απομακρυσμένα από τις πόλεις, επειδή οι φόροι αεροδρομίων είναι χαμηλότεροι και τα τέλη διαχείρισης φθηνότερα, ώστε να μπορούν να διατηρούν φθηνούς ναύλους. Αυτά τα αεροδρόμια συμβαίνει να είναι 80-120 χιλιόμετρα μακρυά από το κέντρο της πόλης και η συγκοινωνία είναι αραιή και ακριβή λόγω χαμηλής κίνησης. Πριν διαλέξετε μια low cost εταιρεία πρέπει να βρείτε σε ποιο αεροδρόμιο θα προσγειωθεί και να μάθετε τα δρομολόγια και το κόστος της συγκοινωνίας μέχρι το κέντρο της πόλης. Το κέντρο είναι συνήθως ο τελικός προορισμός σας, όχι ένα αεροδρόμιο 100 χιλιόμετρα μακρυά του. Φυσικά θα προσθέσετε το κόστος αυτό στο συνολικό κόστος του ταξιδιού σας.

Οι low cost εταιρείες μπορεί να ακυρώσουν μια πτήση χωρίς ιδιαίτερο λόγο

Μία low cost αεροπορική εταιρεία δεν χρειάζεται ένα σοβαρό λόγο για να ακυρώσει μια πτήση. Αν πχ δεν έχει πουλήσει αρκετά εισιτήρια σε μια δεδομένη πτήση, μπορεί να την ακυρώσει. Αυτό το κάνει επειδή στα ψιλά γράμματα του εισιτηρίου έχει εξασφαλίσει ότι αν ακυρωθεί μία πτήση, η εταιρεία δεν είναι υποχρεωμένη να σας βάλει σε μια άλλη πτήση της ίδιας ή άλλης εταιρείας. Απλά θα πάρετε πίσω τα λεφτά που δώσατε και θα πρέπει να κάνετε νέα κράτηση. Δηλαδή, έχετε αγοράσει εισιτήριο 8 μήνες νωρίτερα και το έχετε βρει αρκετά φθηνά, 3 μέρες πριν την πτήση αυτή ακυρώνεται, και θα πρέπει να βρείτε μόνοι σας νέο εισιτήριο με τις τιμές και τη διαθεσιμότητα που θα υπάρχει την τελευταία στιγμή. Κοινώς, την πατήσατε άσχημα…

Πολλές low cost εταιρείες δεν κλείνουν εισιτήρια με επιστροφή ή ενδιάμεσο σταθμό

Σαν συνέχεια της πρακτικής που εφαρμόζουν πολλές αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους να ακυρώνουν τις πτήσεις κατά βούληση, εφαρμόζουν και μια άλλη εντελώς απαράδεκτη τακτική. Δεν κλείνουν ένα εισιτήριο με επιστροφή, αλλά δύο εισιτήρια απλής μετάβασης. Έτσι αν ακυρωθεί η μια από τις δύο πτήσεις, η εταιρεία δεν είναι υποχρεωμένη να σας αποζημιώσει για το δεύτερο εισιτήριο, μόνο γι’ αυτό που ακυρώθηκε. Ομοίως κάποιες εταιρείες δεν κλείνουν ένα εισιτήριο με ενδιάμεσο σταθμό αλλά δύο ξεχωριστά εισιτήρια. Πάλι, αν ακυρωθεί η πτήση για το ένα σκέλος της διαδρομής δεν θα αποζημιωθείτε για το άλλο σκέλος της που δεν έχει ακυρωθεί. Ακόμη και αν μόνο αλλάξει η ώρα της μίας πτήσης, εσείς είστε υποχρεωμένοι να αγοράσετε νέο εισιτήριο για την άλλη πτήση. Αυτή και μόνο η πρακτική θα αποτελούσε έναν καλό λόγο για να μην αγοράζει ποτέ κανείς low cost εισιτήρια, ευτυχώς όμως υπάρχουν κάποιες εταιρείες όπως πχ η Norwegian που αν και low cost αντιμετωπίζει αυτό το θέμα με σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Με όλες τις low cost εταιρείες που δεν προσφέρουν πτήσεις με ανταπόκριση ή επιστροφή αλλά δύο ξεχωριστά εισιτήρια, είναι αρκετά επισφαλές να τα αγοράζετε δεδομένου ότι μπορεί να ακυρωθεί το ένα από τα δύο.

Το «service fee»

Αν και οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους προσφέρουν εισιτήρια αποκλειστικά μέσα από την ιστοσελίδα τους, χρεώνουν ένα τέλος -το λεγόμενο service fee- για την αγορά μέσα από την ιστοσελίδα που δε μπορείς να το αποφύγεις, αφού δεν υπάρχει άλλος τρόπος αγοράς των εισιτηρίων. Κάποιες εταιρείες χρεώνουν ένα service fee ανά εισιτήριο και όχι ανά κράτηση, δηλαδή το εισιτήριο στην ουσία είναι ακριβότερο από τη διαφημιζόμενη τιμή και το μαθαίνεις ακριβώς την ώρα που το αγοράζεις. Ένα τυπικό service fee είναι της τάξης των 8-10€, δηλαδή καθόλου ευκαταφρόνητο ποσό.

Το «τέλος για πληρωμή μέσω πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας»

Μια ακόμη «υποχρεωτική» χρέωση είναι το τέλος για πληρωμή μέσω πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας. Παλιότερα κάποιες εταιρείες είχαν δωρεάν ή χρέωναν πολύ φθηνά την πληρωμή μέσω κάρτας, χρεωστικής ή πιστωτικής τύπου electron, ενώ χρέωναν ακριβά την πληρωμή μέσω κανονικής πιστωτικής. Τελευταία όμως χρεώνουν υπέρογκα την αγορά με όλες τις κάρτες, σε κάποιες περιπτώσεις το κόστος μπορεί να φθάσει μέχρι τα 18€ και κάποιες εταιρείες χρεώνουν ξεχωριστά την αγορά των εισιτηρίων στην ίδια κράτηση. Ομοίως με το service fee, σας υποχρεώνουν να πληρώσετε κι αυτό το τέλος για κάθε εισιτήριο ξεχωριστά, ουσιαστικά είναι άλλη μια κρυφή χρέωση στην τιμή των εισιτηρίων. Φυσικά, η πληρωμή μέσω πιστωτικής ή χρεωστικής είναι ο μόνος τρόπος αγοράς των εισιτηρίων και πρέπει οπωσδήποτε να πληρώσετε αυτό το τέλος. Για να μην κατηγορηθούν όμως για παραπλάνηση του κοινού, προσφέρουν πάντα έναν τρόπο αγοράς των εισιτηρίων χωρίς το συγκεκριμένο τέλος που συνήθως είναι μέσω της πιστωτικής κάρτας που εκδίδουν οι ίδιοι.

Εντέλει, είναι χαμηλού κόστους;

Οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους σίγουρα δεν είναι τόσο φθηνές όσο θέλουν να διαφημίζουν. Κρατάνε κρυφές χρεώσεις ώστε να μπορούν να διαφημίζουν ένα πολύ φθηνό εισιτήριο που όμως στην πράξη βγαίνει αρκετά ακριβότερο. Σε πολλές περιπτώσεις, οι συμβατικές αεροπορικές εταιρείες είναι φθηνότερες από τις low cost, ακόμη και χωρίς να κάνουν κάποια προσφορά ή έκπτωση. Πάντα πρέπει να ενημερώνεστε για όλες τις διαθέσιμες πτήσεις από έναν προορισμό σε έναν άλλο, και να ελέγχετε τις τιμές συνυπολογίζοντας όλες τις πιθανές παραμέτρους και κρυφές χρεώσεις. Υπάρχουν συνάνθρωποι μας που μπορεί να επωφελούνται από τις low cost εταιρείες, άλλοι πάλι όχι. Το σημαντικό είναι να γνωρίζετε όλα τα δεδομένα και να κρίνετε πάντα με γνώμονα το προσωπικό σας συμφέρον.

Μοιραστείτε το

PinIt
Avatar - Ανδρέας Λαγγούσης

Ανδρέας Λαγγούσης

Η ταξιδιωτική φωτογραφία είναι η κινητήρια δύναμη στη ζωή μου. Λατρεύω τις πτήσεις, τις αποδράσεις στη φύση και την ορεινή πεζοπορία.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *